سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس شیفته دانش گردد، به خویشتن نیکی کرده است . [امام علی علیه السلام]
وب نوشت‏های موسوی
 
افاضات فرانک والتر و نصیحت به ایران

روز یکشنبه،25 فروردین،1387 روزنامه آفتاب یزد در طی خبر آغاز نصب 6 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای نطنز خواست اشتاین مایر برای همکاری ایران با جامعه بین المللی را مطرح کرده،آورده است     فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز در ادامه واکنش‌ها به این خبر، از ایران خواست با جامعه بین المللی همکاری کند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتاین مایر در بیانیه‌ای اظهار داشت: بیانیه رئیس جمهور ایران شدیدا من را نگران می کند. وی تاکید کرد که تنها یک رفتار مساعد و همکارانه از سوی ایران می تواند مسیر مذاکرات را باز کند. وی همچنین از ایران خواست نگرانی جامعه بین المللی را جدی بگیرد و سرانجام غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد!
در جواب این خواسته آقای اشتاین مایر بایسته بود مسئولین روزنامه آفتاب به مطالب ذیل عنایت داشته و اشاره‌ای می کردند
الف: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌های یزد با اشاره به شادمانی و خرسندی عمیق ملت ایران از پیشرفت‌ای عظیم هسته ای فرمودند: پیشرفتها مایه تقویت اعتماد به نفس ملی است اما بعضی افراد، نظام و دولت را برای همین پیشرفتها به چالش می کشند و خواسته یا ناخواسته برای تضعیف اعتماد به نفس ملی تلاش می کنند که ملت باید مراقب اینگونه رخنه ها باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به فرایند عقب نشینی در برابر خواستهای هسته ای دشمن درچند سال قبل افزودند: البته این فرایند به ملت ایران و افکار عمومی جهان نشان داد که وعده های غرب توخالی است چرا که تعلیق موقت و داوطلبانه ایران ، با سوءاستفاده دشمنان در حال تبدیل شدن به حذف فعالیتهای هسته ای در کشور بود که بنده همان موقع تأکید کردم اگر روند مطالبه پی در پی طرفهای هسته ای ادامه یابد وارد میدان می شوم که این کار انجام و روند توقف فعالیتهای هسته ای به روند پیشرفت هسته ای تبدیل شد.
ب. در طی 3 سال گذشته رفتارهای مساعد و همکارانه از سوی ایران انجام شده  و با گذشت بیش از 3 سال از اعتمادسازی از طرف ایران حال نوبت اعتمادسازی غربی‌هاست تا حسن نیت خود را در قبال ایران نشان دهند و کافی است که آن‌ها یک رفتار مساعد و همکارانه به ایران نشان دهند؛ در ادامه به بعضی از عکس العمل های آن‌ها در قبال مساعدت ایران به بیان جواد وعیدی معاون بین‌الملل شورایعالی امنیت ملی که یکشنبه 25 فروردین در جمع دانشجویان علم ‌و صنعت مطرح شده ، اشاره می کنیم:
1. در دولت‌ قبلی معاهده سعدآباد را نشانه اعتمادسازی ما دانستند اما در مقابل اقدامات اعتمادساز ما تنها عکس‌العمل آن‌ها این بود که ایران را جزو محور شرارت قرار دادند.
2. غربی‌ها یک روز می‌گفتند شما ابهامات گذشته را حل کنید پرونده‌ هسته‌ای شما پایان می‌یابد اما هر روز موضوع جدیدی را مطرح می‌کردند. ما در آژانس یک مدالیتی و طرح کاری برای حل همین موضوعات گذشته پیشنهاد کردیم تا این مسائل باقیمانده را حل ‌و فصل کنیم، اما در شرایطی که ما نشان دادیم اراده به اعتمادسازی داریم آنها مدام بحث تحریم و قطعنامه شورای امنیت را مطرح کردند.
3. در اجلاس ماه مارس آژانس صبح در وین آقای البرادعی گزارشی از فعالیت ایران ارائه داد و اعلام کرد مسائل میان ایران و آژانس حل شده است؛ اما عصر آن روز در نیویورک اتفاق دیگری افتاد و برای ایران قطعنامه‌ صادر کردند.
4. ما شش موضوع باقیمانده را براساس توافقنامه با آژانس پاسخ دادیم ، اما آنها جواب این حسن نیت را با صدور قطعنامه دادند.
5.  مشکل آنها این است که ما هر موقع قدمی برای حل موضوع برمی‌داریم تفسیر آنها این است که ایران عقب‌نشینی کرده و تلاش‌های ما برای اعتمادسازی را ناشی از ضعف ما می‌دانند. این قاعده باید شکسته شود در هر مرحله‌ای ما هر ابتکاری داشته باشیم آنها نه تنها استقبال نمی‌کنند بلکه می‌گویند فشارهای غرب باعث عقب‌نشینی ما شده‌ است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 87/1/27:: 3:14 عصر     |     () نظر