سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جلای این دلها ذکر خدا و تلاوت قرآناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
وب نوشت‏های موسوی
 
تحلیلی بر گزارش آژانس های اطلاعاتی امریکا

گزارش اخیر ایالا‌ت متحده امریکا مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای، بازتاب گسترده‌ای داشته است. در این گزارش که از طرف 16 سازمان اطلاعاتی امریکا صادر شده است به این نتیجه رسیده اند که ایران برنامه ای برای تولید تسلیحات هسته ای نداشته است .این گزارش درحالی منتشر شد که پیش از این پیش‌داوری‌هایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و اهداف و مقاصد هسته‌ای ایران شده بود . در این هیاهوی تبلیغاتی جورج بوش، رییس جمهور امریکا احتمال وقوع جنگ جهانی سوم و یا هولوکاست هسته‌ای در صورت آنچه وی دستیابی ایران به زاردخانه‌های اتمی می‌نامید را مطرح کرد و به غلط مدعی شد که تهران آشکارا تمایلش برای در اختیار داشتن یک سلاح هسته‌یی را اعلام کرده است. و این مسئله را بهانه ای قرار داده بود تا اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی به وجود آورده،بهانه مناسبی برای حمله احتمالی علیه ایران داشته باشد.گزارش 16 نهاد اطلا‌عاتی امریکا در خصوص فعالیت‌ هسته‌ای ایران و اعتراف به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر ساخت بمب اتم حرکت نمی‌کند،باتوجه به وضعیت داخلی امریکا و رقابت‌ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین مخالفت دموکرات‌ها با استمرار حضور نیروهای امریکایی در عراق و سیاست‌ دولت بوش که موجب کشته شدن سربازان امریکایی و زیر سوال رفتن حیثیت و اعتبار ارتش این کشور شده و شکست‌های متعددی که امریکا در صحنه عراق از یک طرف و افغانستان از طرف دیگر داشت، این گزارش عنوان شده تا زمینه اقدام احتمالی جورج بوش رئیس‌جمهور امریکا و جمهوری‌خواهان را برای تحرک دیگری در منطقه و مشخصاً در رابطه با ایران از بین برود.

این گزارش از این نظر حائز اهمیت است که ارگان‌های متعدد اطلاعاتی این کشور را در بر می‌گیرد و یک گزارش رسمی است که به همین دلیل بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است. البته باید توجه داشت که با توجه به رفتارهای گذشته بوش به نظر نمی‌رسد تأثیری درمواضع وی صورت گیرد، ولی حداقل فضای بین‌المللی را به میزان قابل توجهی تغییر خواهد داد. همچنین جبهه طرفداران نظریه بوش را تضعیف و جبهه مقابل آن‌ها را تقویت خواهد کرد و نشان می‌دهدگزارشهای قبلی دولتمردان امریکایی مبنی بر تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته ای کاملاً بیاساس و ساختگی بوده است.

از این رو در چند روز گذشته شاهد اظهار نظرهای متعددی از سوی سران کشورهای مختلف بودیم ازجمله می‌توان به گفته ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اشاره کرد که در این خصوص گفته است: ما همواره گفتیم که مدرکی مبنی بر اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است وجود ندارد و آن را وسیله‌ای برای اثبات حقانیت مسکو خوانده است.

روزنامه لندس تسایتونگ در بررسی خود از گزارش سازمان های اطلاعاتی امریکا از برنامه اتمی ایران مینویسد: «با این گزارش جاسوسان امریکا قوی‌ترین چماق تبلیغاتی را از دست رئیسجمهور خود میگیرند. این گزارش به ایران به مثابه قدرت بزرگ اجازه میدهد که به عنوان مخالفی بزرگ نیز قد علم کند.»

از جمله اظهار نظرهای جالب اظهارات سران رژیم صهیونیستی در واکنش به این گزارش است که گفته‌اند: ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم که حالا فلان سرویس اطلاعاتی در یک گوشه از جهان گزارشی به این مضمون داده است حتی اگر این کشور از دوستان نزدیک ما باشد.

و ایهود المرت نخست‌وزیر صهیونیستی نیز ازبه وجود آمدن شکاف اخیر میان عقاید و اهداف این رژیم و امریکا سخن می‌گوید. وی قبل از دیدار با معاون اول نخست وزیر ایتالیا گفته است: “حتی با وجود تغییر موضع امریکا نیز باید برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود.”

به هر حال ازجمله آثارحقوقی این‌گزارش به گفته سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجی‌کشورمان آن است که ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت امری غیر قانونی بوده چراکه بر اساس این گزارش، زمانی که موضوع هسته ای ایران در سال 2006 به شورای امنیت ارجاع شده به استناد ارزیابی نهادهای اطلاعاتی امریکا، جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع برنامه هسته ای نظامی نداشته است.

این گونه اظهارات با توجه به مجموع تحولاتی که ظرف چند ماه گذشته واقع شد به ویژه به دنبال همکاری برنامه‌ریزی شده ایران با آژانس که منجر به تغییر آشکار موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع ایران و گزارش‌های این سازمان در ارتباط با عدم انحراف ایران از مقررات آژانس یک فضای متفاوتی نسبت به گذشته در ارتباط با ایران ایجاد شده است که امیدورایم مسئولین محترم ایران از فضای موجود کمال استفاده را ببرند و تمام تلاش خود انجام دهند تا کشورمان به حق مسلم خود که رسیدن به قله ‌های رفیع پیشرفت وتعالی همه جانبه است دست یابد. شرفت وتعالی همه جانبه است دست یابد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 1:33 عصر     |     () نظر