سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه جامه دانش بپوشد، عیبش از مردم نهان ماند [امام علی علیه السلام]
وب نوشت‏های موسوی
 
نتایج حضور ایران در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

رهبر معظم انقلاب اسلامی:‌

«این منطقه از جهان، یکی از حساسترین مناطق دنیا و جزئی از عالم اسلام است که ذخایر خدادادی آن باید به بهترین وجهی مورد استفاده امت اسلام قرار گیرد و برای نیل به این مقصود باید به دخالت نیروهای خارجی در این منطقه خاتمه داده شود و امنیت منطقه با همیاری و همکاری ملتهای منطقه بر پایه اخوت اسلامی برقرار گردد. ما بارها اعلام کردهایم که دست دوستی همسایگان خود را به گرمی خواهیم فشرد و همواره خواهان همبستگی بر اساس اخوت اسلامی بوده و هستیم.»

در هفته گذشته شاهد حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بیست و هشتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، در قطر بهعنوان یک تحول تاریخی بودیم.

با توجه به آن‌که شورای همکاری خلیج فارس عمدتا به نحوی بهعنوان مقابله با انقلاب اسلامی در آغاز پیروزی انقلاب در سال 1981 میلادی و با تحریک برخی دولت‌های غربی و با ماهیت ضدایرانی تشکیل شد، اما خوشبختانه با اقدامات اصولی مسؤولین نظام اسلامی در این سال‌ها معلوم شد که چیزی که باید از آن ترسید دخالت بیگانگان در منطقه می‌باشد. و بالعکس تبلیغات غربی‌ها ایران نه تنها تهدید منطقه نیست، بلکه پایگاه قدرتمند جهان اسلام بهحساب می‌آید و همچون دژی استوار در مقابل تهدیدات کشوری‌های زورگو ایستاده، به نمادی از مقاومت تبدیل شده است.

دعوت از دکتراحمدی‌نژاد وحضور وی نمایان‌گر دستاوردهایی است که کشور عزیزمان به آن‌ها دست یافته است که در این نوشتار به اختصار به بعضی از آن‌ها اشاره میکنیم:

1. ‌تغییر سیاست اعضای شورا نسبت به ایران

از بدو تأسیس این شورا تاکنون این نخستین بار است که یک مقام عالیرتبه ایرانی جهت ایراد سخنرانی به این شورا دعوت می‌شود. توجه به عملکرد این شورا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان‌گر این مطلب است که پس از حمله عراق به ایران، سران شش کشور عربی حوزه خلیج فارس (عربستان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان و قطر) در حاشیه کنفرانس سران کشورهای اسلامی بهصورت غیررسمی جلسه‌ای را تشکیل داده و در نهایت با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ 26/11/1359 تشکیل شورای همکاری خلیج فارس را رسما اعلام کردند. در این بیانیه با اشاره به منافع مشترک، نظام‌ها و رژیم‌های سیاسی مشابه، افزایش همکاری‌ها در عالیترین سطح در زمینه‌های اقتصادی، مالی، آموزشی، پرورشی، اجتماعی و... بین کشورهای عضو بهعنوان دلایل تشکیل این شورا اعلام گردید. ولی در زمان کوتاهی عملکرد آن‌ها نشان داد که اهداف اصلی شورای همکاری خلیج فارس بسیار متفاوت از اهداف اعلام شده است. مهم‌ترین این‌اهداف عبارت بودند از: جلوگیری از گسترش نهضت اسلامی و صدور انقلاب اسلامی، حفاظت از منافع غرب در منطقه و کمک به عراق در جنگ علیه ایران و در جهت تضعیف ایران کشورهای عضو در طول جنگ تحمیلی بهصورت مستمر میلیاردها دلار کمک‌‌های مادی به‌ صدام‌ کردند که در این زمینه می‌توان به گزارش مجله الحریه فلسطین اشاره کرد که نوشت: هزینههای نظامی عراق در سال 1986 حدود 37 میلیارد دلار بود که 30 میلیارد دلار آن توسط عربستان و کویت و دیگر کشورهای عضو شورای خلیج فارس تأمین شد. و اینگونه کمک‌ها تا جایی ادامه یافت که در اردیبهشت سال 1361 وزرای خارجه شورا در اجلاسی تصمیم گرفتند، به حمایت و کمکهای خود از عراق در جنگ علیه ایران ادامه داده و قیمت خرید تجهیزات نظامی از امریکا و کشورهای غربی را بپردازند.

به هر حال دعوت از رئیس جمهور ایران آن هم در برهه از زمان بهخوبی نشان‌دهنده تغییر رفتار اعضای شورا در برابر ایران است و رسیدن آن‌ها به این نکته که شرایط بین‌المللی تغییر کرده و باید کشورهای بزرگ، منطقه را حفظ کنند. در واقع جهان عرب به این نکته رسیده که منطقه نیازمند تحول و همسویی با ابتکارات ایران است. به نوشته روزنامه الوطن، کشورهای عضو شورای همکاری اکنون به این درک رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران همسایه آنان است و تا ابد برای آنان همسایه خواهد بود، لذا هرگونه اتفاقی در داخل و خارج این کشور مستقیما بر روی این کشورها تأثیر خواهد گذاشت.‌

2. حضور احمدینژاد، دهن کجی به آناپولیس‌

دعوت اعراب برای شرکت ایران در نشست شورای همکاری خلیج فارس شکست فضاحتباری برای امریکا بود؛ چراکه بهنظر بسیاری از صاحب نظران سیاسی امریکا قصد داشت با برگزاری اجلاس آناپولیس کشورمان را یک کشور منزوی نشان دهد و در واقع آناپولیس به یک صحنه زورآزمایی با ایران در صحنه منطقه‌ای و جهانی محسوب شد، اما از آن‌جا که سیاست‌های ایران بسیارحساب شده است نه تنها در آن اجلاس امریکا و صهیونیزم‌ها توفیقی کسب نکردند، بلکه به فاصله چند روز، شرکت رئیس جمهوری ایران در بیست و هشتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که روزنامه لبنانی المستقبل، رئیس‌جمهوری ایران را ستاره این نشست معرفی کرد، اجلاس آناپولیس را تحت شعاع قرار داد و اندک فایده حاصل از این اجلاس به خزان کشیده را هم خنثی کرد و صحنهای دیگر از شکست‌های پی‌در‌پی امریکا را نمایان کرد. در این خصوص به این مسأله هم باید اشاره کرد که این اجلاس در کشور قطر تشکیل شد که روابط نزدیک این کشور با اسرائیل بر اهمیت حضور ایران میافزاید.

3. ‌ایران هسته‌ای، تأمین امنیت خلیج فارس

ورود ایران به باشگاه هسته‌ای جهان و پیدایش بسترها و زمینه‌های پذیرش این واقعیت از سوی قدرت‌های جهانی، تمامی معادلات خاورمیانه را متحول ساخته است. رفتار سیاسی ایران در این مسیر، الگوی جدیدی را به کشورهای جهان ارائه کرده است.‌

برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز رسماً علایق خود را برای استفاده از انرژی هستهای اعلام کرده‌اند. جمهوری اسلامی در این راستا اعلام کرده که آمادگی دارد برای کمک به پیشرفت کشورهای اسلامی بهویژه در منطقه، هر نوع مساعدتی را بهعمل‌ آورد. در چنین شرایطی شورای همکاری خلیج، امروز احساس میکند تعامل سازنده با ایران بهترین راه تأمین منافع کشورهای عضو و تأمین امنیت استراتژیک خلیج فارس است. مردم منطقه از امریکا متنفر شده‌اند و گرایش بیشتر دولت‌های منطقه بهسمت امریکا، آینده آن‌ها را با خطر مواجه ساخته است. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به شرایط منطقه و سیاستهای خود نسبت به چگونگی تأمین امنیت خلیج فارس، این دعوت را بهعنوان یک فرصت مغتنم شمرده تا با حضور در این شورا بتواند سرنوشت تحولات آتی را به نفع ملت‌های منطقه بیش از پیش رقم بزند. در حالی‌که اکنون مهم‌ترین دغدغه کشورهای حوزه خلیج فارس، یک دغدغه امنیتی می‌باشد؛ لذا دکتر احمدینژاد به سران خلیج فارس پیشنهاد یک توافقنامه امنیتی مشترک و ایجاد تأسیسات امنیتی مشترک برای همکاری در دو سوی خلیج فارس را ارایه داد. وی تصریح کرد: ایران همواره منادی همدلی و همکاری با کشورهای منطقه و همسایگان بوده است و در این مسیر مستقیم و پایدار باقی خواهد ماند و‌ تأکید کرد: ایران خواهان صلح و امنیت پایدار مبتنی بر عدالت و محبت بدون دخالت عوامل بیگانه است. ‌استراتژی امنیتی که ایشان مطرح میکند بر سه اصل استوار است:‌

1. حفظ امنیت خلیج فارس از سوی تمام کشورهای حوزه خلیج فارس

2‌. خروج بی قید و شرط نیروهای نظامی خارجی از خلیج فارس‌

3. گسترش همکاریها در تمامی سطوح میان کشورهای حوزه خلیج فارس‌

علاوه بر مباحث مطرح شده می‌توان به وضعیت عراق، انتخابات ریاست جمهوری لبنان، اوضاع فلسطین، و دیگر تحولات منطقه‌ای و نقش مؤثر غیر قابل انکار ایران در این موضوعات نیز اشاره کرد.‌


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 1:36 عصر     |     () نظر