سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستِ انسان، نشانه عقل اوست . [امام علی علیه السلام]
وب نوشت‏های موسوی
 
انزوای ایران خیال خام امریکا 1

از سال 1979 اعمال تحریم‌ها علیه ایران برای انزوای کشورمان یک پای ثابت سیاست‌خارجی واشنگتن بوده و همیشه ادعا کرده‌اند که در این سیاست موفق شده‌اند و ایران را به کشوری منزوی مبدل کرده‌اند و متاسفانه بعضی از افراد ناآگاه یا سست عنصر داخل کشور هم با آن‌ها هم‌صدا شده‌اند. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد چراکه سیاستمداران کشورمان با دیپلماسی فعال و تکیه بر توانایی در داد و ستد توانسته‌اند با وجود دخالت‌ها و کارشکنی‌های سیاستمداران کاخ سفید، با کشورهای مختلفی نظیر روسیه و چین و... روابط صمیمی ایجاد کرده، با عقد قراردادهای متنوع در عمل این سیاست را با شکست روبرو کرده، سیاست امریکا را خنثی کنند. تا جایی که ناکامی‌های امروز امریکا؛ به‌ویژه انزوای سیاسی روزافزون واشنگتن در ماجرای مقابله با فعالیت‌های صلح آمیز اتمی ایران در سال‌های اخیر و عدم موفقیت در اجماع جهانی علیه ایران از پیامدهای این موفقیت محسوب می‌شوند.در ادامه به بعضی از موارد عینی که اثبات می‌کند ایران برعکس ادعای امریکا منزوی نبوده بلکه در سیاست خود موفق عمل کرده است را بیان می‌کنیم:
1. عدم توافق گروه 1+ 5 در باره صدور قطعنامه سوم علیه ایران
با وجود این‌‌که تلاش کشورهای غربی برای تصویب دور جدید تحریم‌های اقتصادی ایران تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است، گروه 1+5 در هفته اخیر تلاش‌های پیگیری برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران کردند، ولی هم‌چنان مخالفت روسیه و چین با تشدید تحریم‌ها مانع از تصویب آن شده است.

باوجود آن‌که قرار بود در جلسه شورای امنیت برای تصویب تحریم‌های جدید اقتصادی ایران، پیش از آغاز سال 2008 میلادی تشکیل شود و این تحریم‌های تحمیلی براقتصاد ایران از آغاز سال 2008 میلادی اجرا شود، ولی به دلیل عدم توافق کشورهای 1+5 با یکدیگر در این مورد و نیاز به مذاکرات بیش‌تر، جلسه به سال آینده میلادی موکول شد.
ادامه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و نحوه تعامل با ایران هم‌اکنون به یکی از مسایل اختلافی در میان کشورهای اروپایی تبدیل شده است تا جایی که اروپائیان به دو گروه تبدیل شده‌اند گروهی هم‌چون فرانسه و انگلیس از تشدید تحریم‌ها حمایت می‌کنند و گروهی دیگر ضمن ابراز مخالفت با این اقدامات، افزایش فشارها را عاملی برای آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه عنوان می‌کنند، چنان‌که فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، امریکا را به پرهیز از ماجراجویی توصیه و اعلام کرده که همراه روسیه و چین به دنبال پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک برای حل پرونده هسته‌ای ایران است.
به نظر بسیاری از سیاستمداران ادامه این بحث‌ها منجر به افزایش اختلافات بیش‌تر میان کشورهای اروپایی خواهد شد؛ زیرا با نگاهی به عملکرد اروپا از آغاز اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا تا کنون می توان ملاحظه کرد که کشورهای اروپایی تلاش کردند تا روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کنند. در این می‌توان به مناسبات فروان ایران با فرانسه که اتفاقا از دوستان و هم‌فکران امریکا بوده ‌و برای صدور قطع‌نامه تلاش‌های فراوانی نمود اشاره کرد.
در مورد ادامه تحریم‌های بیشتر علیه ایران نظرسنجی‌ای که از سوی شبکه تلویزیونی دولتی «Span -C» در امریکا صورت گرفته 79 درصد از پاسخ دهندگان به پرسش‌ها با مخالفت با اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران آن را در روند فعالیت برنامه هسته‌ای کشورمان بی اثر دانسته‌اند و حتی دموکرات‌های این کشور نیز مخالفت خود را با هرگونه اقدام خصمانه علیه تهران اعلام کرده‌اند. که این موضوع به خوبی نشان‌گر عدم انزوای کشورمان می باشد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 5:23 عصر     |     () نظر