سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند باش، یا دانشجو، یا شنونده، و یا دوستدار آنان . پنجمین مباش که هلاک می شوی . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
وب نوشت‏های موسوی
 
انزوای ایران خیال خام امریکا 2

در این پست به یکی دیگر از سیاست ایران را بیان می‏کنم

2. روابط گسترده ایران با روسیه
درسال‌های اخیر روابط ایران با کشور قدرتمند همسایه یعنی روسیه گسترش چشم‌گیری پیدا کرده است خود به چالشی برای سیاستمداران امریکا تبدیل شده است از مهم‌ترین این وقایع می توان به دیدارهای روسای جمهوری ایران و روسیه در نیویورک، شانگهای، بیشکک و تهران اشاره کرد؛ به‌خصوص حضور پوتین - رئیس جمهور روسیه - در تهران که با وجود سنگ اندازی‌های متعدد امریکا صورت گرفت و شرکت در اجلاس سران حاشیه دریای خزر در تهران و مذاکرات دکتر احمدی‌نژاد و پوتین که بر توسعه روابط میان دو کشور ایران و روسیه به‌طور صریح و روشن بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها تأکید کردند و همچنین دیدار وی با مقام معظم رهبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. از دیگر رخدادهای مهم در پیشرفت این روابط می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
الف) مذاکرات مستقیم دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد، آن‌هم در اقامتگاه پوتین در«نووا اگاریوو» که این امر از نظر دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت بود.
ب) سفر دکترمنوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و شرکت در هفتمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور که به گفته ایشان با موفقیت برگزار شد و با اشاره به این‌که تجارت میان ایران و روسیه در 9 ماه سال 2007 در مقایسه با سال قبل 100 درصد افزایش پیدا کرده است گفت: روسیه و ایران اولین و دومین دارنده عظیم‌ترین منابع گاز هستند؛ بنابراین همکاری‌های انرژی هم در روابط دو جانبه و هم همکاری‌های چند جانبه منشأ منافع فراوانی برای دو کشور خواهد بود.
3. روابط گسترده ایران با چین
ر سال‌هایی که ادعا می‌شود ایران در انزوا به سر می‌برد با کشور بزرگ و قدرتمند چین دارای روابط سیاسی و اقتصادی فراوانی هستیم از جمله این روابط می‌توان به قرارداد نفتی دو میلیارد دلاری ایران و چین اشاره کرد که با شرکت سینوپک بزرگ‌ترین شرکت نفتی و تولیدکننده مواد پتروشیمی چین منعقد شد؛ قرارداد کلانی در زمینه سرمایه‌گذاری در میدان نفتی یادآوران با ایران. طبق ارزیابی‌های ایران این میدان نفتی 2/3 میلیارد بشکه نفت خام و 7/2 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی قابل استحصال دارد.
در واکنش به این قرارداد وزارت امور خارجه امریکا در موضعی منفعلانه اذعان کرد که از انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و چین مأیوس شده و آن را به زعم خود تضعیف کننده تلاش‌های بین‌المللی در فشار بر تهران برای توقف برنامه هسته‌ای دانست. «جسیکا سیمون» سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا در این رابطه گفت: ما از گزارش‌های (مربوط به عقد قرارداد) عمیقا مأیوس و نگران شده‌ایم و این را به صراحت به مقام‌های چینی خواهیم گفت.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 5:28 عصر     |     () نظر