سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، شخص فریبکار چاپلوس است . [امام علی علیه السلام]
وب نوشت‏های موسوی
 
حضور قدرتمند ایران در خاورمیانه

با وجود تلاش‌های امریکا در منطقه خاورمیانه مبنی بر ایجاد اختلاف بین ایران و کشورهای منطقه که یکی از استراتژی‌های اصلی دشمن برای انزوای ایران در جهان عرب محسوب می‌شود در این میدان می ‌توان به اجلاس آناپولیس اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف آن انزوای ایران بود. با این وجود تلاش ایران در سیاست فعال و تنش‌زدایی باعث شده که نه تنها ایران به انزوا کشانده نشود؛ بلکه در سال‌های اخیر مناسبات ایران با کشورهای عربی خلیج فارس و خاورمیانه سیر صعودی را طی کند. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌شود:
الف) شرکت دکتر احمدی‌نژاد در شورای همکاری خلیج فارس که با دعوت امیر قطر صورت گرفت. این حضور یکی از مواردی بود که توطئه انزوای ایران را خنثی کرد و خط بطلانی بر تبلیغات امریکا و دوستانش کشاند و ثابت کرد که عملا ایران منزوی و تنها نیست که تأثیرگذارترین کشور منطقه محسوب می‌شود.
ب) دعوت رسمی پادشاه عربستان از دکتر احمدی‌نژاد برای انجام مناسک حج که اولین بار در تاریخ روابط این دو کشور صورت پذیرفت.
ج) موضوع مهم دیگر در این مقوله ورود اتحادیه عرب و چهره‌های شاخص اعراب در حمایت و دفاع از بهره‌مندی ایران از انرژی هسته‌ای است که می‌توان به اظهارات «عمرو موسی» دبیرکل اتحادیه عرب در دفاع و حمایت از مواضع و دیدگاه‌های محمد البرادعی اشاره کرد. این درصورتی می‌باشد که معمولا کشورهای عربی و نهادهای بین‌الملل عرب در مسایل مرتبط با ایران معمولا از موضع سکوت رفتار می‌کردند.
د) توسعه روابط مصر و ایران که آغاز روابط جدید سیاسی در منطقه است که با سفر هیأت بلندپایه مصری به کشورمان، فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر ایجاد خواهد شد.
این همکاری علاوه بر این‌که آثار زودهنگام مثبتی بر منطقه دارد و قطعا مورد توجه سایر کشورهای منطقه هم قرار خواهد گرفت؛ یکی از استراتژی‌های اصلی دشمن برای انزوای ایران در جهان عرب را با شکست مواجه می کند.
هـ) تأثیر ایران در تحولات عراق که با وجود مخالفت‌ها و ناخوشنودی‌های سران امریکا باعث شده تاکنون سه دو مذاکره در سطح سفرا در عراق درباره بهبود اوضاع امنیت این کشور برگزار کنند و این خود به خوبی نشان می‌دهد که خود امریکا نیز اعتقادی به این دروغ خود که ایران را منزوی کرده، ندارد. درضمن داد و ستدهای فراوان با عراق که با وجود حضور پررنگ و چشم‌گیر امریکا در این کشور قراردادهای متعددی را با ایران منعقد کرده ، سیاست امریکا را خنثی کرده است.
علاوه بر موارد مذکور می‌توان به محبوبیت ایران در مناطق دیگر دنیا مثل امریکای لاتین و افریقا اشاره کرد. کشورمان در تحقق سیاست فعال خود با عقد قرادادهای مختلف و دیدارهای مختلف با سران این کشورها برای نیل به این مهم تلاش می‌کند و همچنین در نفی ادعای بی‌اساس انزوای ایران می توان به استقبال پر شور مردم آن کشورها به همراه مسو‡ولین کشورشان، در سفرهای دکتر احمدی‌نژاد اشاره کرد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 5:31 عصر     |     () نظر