سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش با عمل همراه است . پس هر که دانست عمل کرد و هر که عمل کرد دانست و دانش، به عمل فرا می خواند، پس اگر او را اجابت کرد چه بهتر و گرنه از او جدا و دورمی شود [امام صادق علیه السلام]
وب نوشت‏های موسوی
 
اعترافات سیاست‌مداران دنیا

از دیگر موارد عدمم موفقیت آمریکا بر انزوای ایران اعترافات سیاست‌مداران دنیا به این روی کرد است، در طی روزهای گذشته بسیاری از سیاستمداران و بزرگان جهانی بر این عقیده‌اند که دیگر زمان بی‌اعتنایی به کشورها تمام شده و باید به آن‌ها احترام گذاشت و با زورگویی نمی‌توان از کشوری چیزی طلب کرد. و تنها راه مذاکره است و این خود نیز بطلانی بر نظریه انزوا است. به نمونه هایی از این اعترافات اشاره می‌کنیم:
سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: جمهوری اسلامی ایران با نفوذترین کشور منطقه است.
سناتور دموکرات «دایان فین اشتین» گفته است: اکنون زمان دیپلماسی در بالاترین سطوح است.
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در جلسه‌ای که برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه سوم علیه ایران برگزار شد بود ضمن استقبال از گزارش سازمان‌های جاسوسی امریکا اذعان داشت: «روسیه اطمینان دارد ایران حتی پیش از سال 2003 میلادی هم برنامه نظامی نداشته است. بنابراین دلیلی برای تشدید فشارهای اقتصادی یا محروم کردن این کشور از حضور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی بین‌المللی وجود ندارد.»
پادشاه عربستان سعودی نیز در سفر به لندن ضمن هشدار به امریکا در پرهیز از هرگونه ماجراجویی جدید علیه ایران، گفت: «باید با حکمت و درایت تصمیم گرفت».
«سعود الفیصل»، وزیر امور خارجه عربستان قبل از آغاز نشست آناپولیس، تأکید کرد: «ایران کشوری مهم در منطقه است و نقش مهمی در امنیت منطقه ایفا می‌کند لذا ما با ایران رابطه‌ای صمیمانه برقرار می‌کنیم و نسبت به فعالیت‌های ایران اطمینان کامل داریم.»
آنجلیکا رئیس هیأت روابط با ایران در پارلمان اروپا ضمن انتقاد از مواضع امریکا درباره مسأله هسته‌ای و تاکید بر مذاکره برای این منظور توصیه کرد که موضوع هسته‌ای ایران از شورای امنیت و مذاکره درباره تصویب قطعنامه‌های بیش‌تر علیه ایران خارج شده و به‌طور کامل به آژانس برگردد و گفته: «از آن‌جا که از امریکا انتظار هیچ راهکار سازنده‌ای در حل مسأله هسته‌ای ایران نمی‌رود بایستی اروپایی‌ها در این زمینه اجرای امور را در دست بگیرند. اروپایی‌ها نباید با مسامحه‌کاری با سیاستهای امریکا همراه شده و به گزینه نظامی با ایران در حل این مسأله روی آورند. ما باید بدون امریکا وارد مذاکره با ایران شویم.»
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از رئیس جمهوری امریکا به سبب شکست تلاش‌هایش در تحریک جامعه بین‌المللی بر ضد ایران بوش را انسانی غیر منطقی توصیف کرد. ایهود باراک در این مورد گفته است بوش در تحریک جامعه بین‌المللی بر ضد ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور شکست خورده است.
در پایان بایسته است قسمتی از سخنان ‌دکتر علاءالدین بروجردی که در نطق پیش از دستور مجلس ایراد کرده، به درستی بین ایران و امریکا مقایسه کرده است را بیاوریم: «... در چنین شرایطی به‌راستی چه کسی منزوی است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران که مقامات عالی رتبه‌اش وقتی به عراق بحران‌زده سفر می‌کنند، به همه جا می‌روند و همه را می‌بینند و یا امریکایی که حتی در سطح سفر رئیس‌جمهور به‌رغم داشتن ده‌ها‌هزار نیروی مسلح در این کشور بدون اطلاع قبلی و با نگرانی و ترس، سفری فقط چند ساعته به عراق دارد؟
آیا جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاسی جهان امروز منزوی است که در اجلاس مهم شانگ‌های که دو عضو موسس آن از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند دعوت می‌شود، و در سطح رئیس‌ جمهور به سخنرانی، ملاقات و مذاکرات رسمی می‌پردازد یا امریکایی که برای جلوگیری از این دعوت، همه تلاش خویش را به‌کار می‌گیرد و نمی‌تواند؟ وی با ادامه این سوالات، خاطرنشان کرد: آیا جمهوری اسلامی ایران کشوری منزوی است که از رئیس‌جمهورش در سفر به کشورهای مختلف جدای از استقبال مقامات رسمی، مردم با شور و شوق و علاقه استقبال می‌کنند یا امریکایی که به هر کجا که می‌رود حتی کشورهای اروپایی، با موج اعتراض و ابراز نفرت مردم مواجه می‌شود.»


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موسوی 86/10/13:: 5:33 عصر     |     () نظر